يا خبراء جوجل ما معنى الكلام ده

افكار لمواقع تجارية او التجارة الالكترونية الفردية وطرق الكسب المادي المشروع من الموقع,والنقاش في هذا المجال.
مغلق
lido2010
عضو جديد

يا خبراء جوجل ما معنى الكلام ده

مشاركة بواسطة lido2010 »

جاللى ايميل من جوجل ..مكتوب بالنص فى اخر كلامى..
لكن اريد نصيحة منكم..
يا خبراء جوجل ..هل فعلا تصل شيكات من جوجل, كيف و من اين اصرف الشيك؟؟
ما المستندات المفروض تكون معى لو جاء شيك..
لا يوجد لى حساب بالبنوك سوى ان عندى دفتر توفير و شهادة استثمار بالبنك الاهلى المصرى..ده ينفع بحاجة..؟؟
هل كلامهم صدق قى انهم هيبعتوا الاول رقم لتاكيد العنوان و بعد كده الشيك ولا تلك حيلة من جوجل كى لا تبعث فلوس
ياريت يا خبراء تريحونى..اريد الاطمئنان..مش بيجيلى نووووم..
قلقان ان الرقم اللى بيقولوا عليه لا يصلنى بسبب مثلا جهل البوسطجية بقراءة العنوان بالانجليزية او غيره من مشاكل البريد.....و مش عارف ساعتها اعمل ايه...ماذا لو لم يصل الجواب بتاعهم..اللى فيه الرقم؟؟
هل فعلا احد خد فلوس من جوجل من مصر لانى سمعت انهم لا يرسلوا فلوس للعرب
ارجوكم ..عايز اتاكد....
ياريت كل من له خبرة بجوجل يكلمنى ماسنجر..
و هذا ايميلى waleed_ghoname@hotmail.com

نص الرسالة...علما ان رصيدى 120$ .. الان

We've recently sent you a Personal Identification Number (PIN) via standard mail. You should expect to receive it within about 2-4 weeks. Once you receive your PIN, you will need to enter it into your account in order to become eligible to receive AdSense payments. To enter your PIN, simply follow the instructions included with your PIN mailer.
Please note that publishers have 6 months from the original issue date to enter their PIN. If you have not entered your PIN within 4 months, we will start displaying Public Service Ads (PSAs) on your web pages. If you have not entered your PIN within 6 months, your account will be disabled and any unpaid earnings will be refunded to the appropriate advertisers. You can learn more about our PIN policy at http://www.google.com/adsense_pin_info .
For additional questions about getting paid, please visit http://www.google.com/adsense_payment_guide . If you prefer a video presentation of this information, we encourage you to watch our Payment demo (currently available in English only), located at http://www.google.com/adsense_payment_demo .
Sincerely,
The Google AdSense Team
AC
مشرف عام
مكان: KSA
اتصال:

مشاركة بواسطة AC »

اخي تم ارسال رقم التعريف الشخصي الخاص بك المعروف باسم PIN سوف يصلك على صندوق بريدكم ان كان صحيح !!

الهدف من هذا هو التأكد من صحة العنوان البريدي لكي لاتذهب حقوقك سدى لغيرك !! بعد ان يصلك الرقم تدخله في مكانة الخاص !

انا لم اتعامل مع الـPIN لانني اشتركت قبل تاريخ اعتماد فكرة الPIN
http://forum.moffed.com/bb/viewtopic.php?t=2919

الشيكات بالتأكيد تصل والا كانت فضيحة جوجل بجلاجل من زمان :wink: اما الصرف فحسب الدولة لا اعرف في دولتك ماهي البنوك التي تقبل صرف الشيكات التجارية المستحقة الدفع ! لكن اي بنك كبير ومرموق لابد ان يقبلها ! والصرف لايحتاج حساب او ماشابة لان البنك يأخذ حقة عند الصرف !

ماذا لو لم يصل الجواب بتاعهم..اللى فيه الرقم؟؟

اذا مر شهر ولم يصل تأكد اولاً من صحة عنوانك البريدي المسجل لديهم ثم قم بطلب اعادة ارسالة.. كما هو موضح هنا

http://www.google.com/support/adsense/b ... swer=14838

تحياتي :)
lido2010
عضو جديد

مشاركة بواسطة lido2010 »

الف شكر ..
لكن ما المقصود هنا بصندوق البريد هل هو zip code
يا عنى يا اخى ادور على الجواب فى مكتب البوسطة و لاهو هيجيلى على عنوانى
اخى شوف انا كاتب بياناتى صح ام لا:
انا كاتب المحافظة اللى انا فيها تحت بندProvince
و القرية اللى انا فيها تحت بند City
ثم عنوان الشارع و Zip code
انا كتبت رقم صندوق بريد مكتب البوسطة اللى فى قريتنا

ممكن اخى تكلمنى ماسنجر للاهمية لانه محتاج خبرتك ..و لن ازعجك
بس بعض الاستفسارات لتاكد من انى عامل كله صح

ياريت كل من له خبرة بجوجل يكلمنى ماسنجر..
و هذا ايميلى waleed_ghoname@hotmail.com
Bug
عضو نشيط
مكان: KSA

مشاركة بواسطة Bug »

اذا ًسيصلك على مكتب البوسطة

مثله مثل اي رسالة جائتك من اي دولة خارج دولتك ! تماماً كاي جواب !

اذا كنت شاك اسئل احد من اهلك او اخوانك معتاد وتصلة رسائل من الخارج خذ منه العنوان الذي يكتبة المرسل وتصل له !
lido2010
عضو جديد

مشاركة بواسطة lido2010 »

يعنى الجواب هيجيلى على البيت
لانى كاتب عنوان بيتنا صح
هو مش المقصود بصندوق البريد اللى بتتوزع منه البوسطة لعناوين البلد
و لا ايهظظظ
abdo2005
عضو نشيط
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة abdo2005 »

اخي العزيز lido2010 لا تقلق من هذا الموضوع, لان الكود الذي سترسله جوجل لك لضمان صحة العنوان و ضمان وصول مستحقاتك منها. اذا فرضنا ان جوجل ارسلت لك البين كود و وصل الى عنوان بريدك " سواء كان صندوق بريد او عنوان منزلك" فهذا يعني ان جوجل ستفعل نفس الشيء عندما ترسل لك الشيك, لكن اذا لم يصلك الكود فهذا يعني ان احتمال ان يصلك الشيك هو صفر, لذلك كما قال الاخ AC قم بمراسلتهم وطلب اعادة ارسال البين كود مرة اخرى في حالة عدم وصول الكود.

بالنسبة لموضوع صرف الشيك, اذا كنت ستتعامل مع البنوك المصرية, فيجب عليك فتح حساب جاري بالدولار, ثم تقوم بدفع مصاريف ادارية قيمتها 150 جنيه و هذه العملية تاخذ حوالي اسبوعين, لكن هناك حل اخر و هو الافضل على الاطلاق, و هو ان تذهب الى بنك مصر فرع المعاملات التجارية "عنوانه 153 شارع محمد فريد - برج بنك مصر - القاهرة" و تصرفه من هناك, و لن يكلفك سوى بضعة جنيهات, ثم بعد ذلك تاخذ على الاقل 25 دولار و تذهب بها الى اقرب فرع اليك لبنك مصر و تطلب فتح حساب جاري بالدولار و تضيف ال 25 دولار للحساب, هذه العملية لاول مرة فقط, و بعد ذلك اي شيك يصلك و تريد صرفه تذهب الى فرع بنك مصر الذي انشات فيه الحساب الجاري و تطلب اضافة هذا الشيك الى حسابك, و كذلك لن ياخذوا منك سوى بضعة جنيهات.
كما يوجد حل ثالث لكن لا انصحك به, و هو كما اقل الاخ AC ان تذهب الى اي بنك امريكي خصوصا بنك HSBC او البنك المصري الامريكي او سيتي بنك و تصرف الشيك من هناك.
تحياتي لك :)
lido2010
عضو جديد

مشاركة بواسطة lido2010 »

اخى...abdo2005 متشكر..
الحمد لله انى لقيت صديق مصرى
بس يارب يوصل الجواب اللى فيه الكود
و بعد كده تيجى الشيكات
لان حكاية صنوق البريد دى ملخبطانى
انا فى قرية بالمنوفية..و كتبت نمرة الرقم البريدى لصنوق البريد اللى خدت رقمه من البوسطة..فياترى ..الجواب ممكن بضيع ولا اعمل ايه
يعنى الجواب هيجيلى على البيت
هذا ايميلى waleed_ghoname@hotmail.com
abdo2005
عضو نشيط
اتصال:

مشاركة بواسطة abdo2005 »

اخي lido2010 لا تقلق من هذا الموضوع, لان كما اخبرتك اذا جوجل ارسلت لك البين كود على العنوان الذي كتبته في حسابك في الاد سينس و وصلك بالفعل فباذن الله سيصلك الشيك, و ليكن في معلومك ان موضوع ارسال الشيكات ياخذ فترة زمنية من 10 الى 30 يوم في المتوسط.
ساخبرك على طريقة جيدة لتعرف منها اذا كان العنوان الذي كتبته في الاد سينس سيصلك عليه الشيك ام لا طبعا هذا بخلاف الكود. اذا كان لك صديق خارج المنوفية او حتى داخلها اطلب منه ان يرسل لك رسالة مكتوب فيها فقط كلمة جوجل على العنوان الذي كتبته في جوجل, اذا وصلت هذه الرسالة لك فهذا يعني ان كل شيء جيد و لا داعي للقلق, لكن اذا لم تصلك نهائيا هي او رسالة جوجل التي تحتوي على البين كود, فيجب عليك الاستعانة بعنوان اخر فورا, و اذا اردت اي مساعدة في هذا الموضوع راسلني على:
info@haabi.com
lido2010
عضو جديد

مشاركة بواسطة lido2010 »

ماخى....abdo2005
متشكر لتعاونك معى..و يارب يكتر من امثالك

انا كل قلقى فعلا ان جواب البين كود لا يصل فيضيع كله منى..
من ناحيتى انا كاتب كل بياناتى صح ..بس طبعا مكتوبة انجليزى
لانى قلت لك انى فى قرية و الله اعلم البوسطجية اللى ما يعرفوش يفكوا الخط هيوصلولى الجواب صح و لا لأ

اخى.. شوف اللى انا كتبته بحيابى صح كده و لا المفروض اعدل..
انا فى حسابى كاتب
المحافظة اللى انا فيها تحت بندProvince
و القرية اللى انا فيها تحت بند City
ثم عنوان الشارع و كمان قايل انى بجوار محطة كهرباء "electric station"
و Zip code " لما ما كنتش اعرف معنى zip code ده ايه ففى واحد قاللى انه نمرة صندوق البوسطة اللى انت تبعه
سالت فى مكتب البوسطة و خده
مش هو ده معنى zip code
و اللى منه بيوزع البوسطجية للبيوت

صح و لا غلط اخى...
معلش اخى لانى حاسس انى اثقل عليك.

ياريت ..لو عندك ماسنجر او ياهو..
abdo2005
عضو نشيط
اتصال:

مشاركة بواسطة abdo2005 »

بالنسبة لموضوع لنك كاتب العنوان بالانجليزي فلا تقلق منه, لان شركات البريد و منهم البريد المصري لديهم مترجمين لمعظم لغات العالم, و بالنسبة ل Zip Code فالمقصود به هو فتح خط الدولة + المدينة
يعني مثلا zip code للقاهرة هو 00202 حيث 0020 هو فتح خط مصر و 2 هو فتح خط مدينة القاهرة
اخي العزيز لم يقم احد بتعليمي شيء على الانترنت في بداية استخدامي له الا لعمل الايميل, لذلك احتكاكك و كثرة تعاملك على الانترنت سيكسبك الخبرة فلا تستعجل في تعلم كل شيء مرة واحدة!
بالنسبة لبريدي هو info@haabi.com
كما انك تستطيع ارسال رسائل خاصة PM من لوحة التحكم الموجودة في حسابك في مفيد و هذه الطريقة افضل من الماسنجر...الخ
مغلق